روش جدید غربالگری چشم برای کودکان مبتلا به دیابت نوع 1

بر اساس تحقیقات اخیر مشخص گردید روش تصویر برداری  non-mydriatic(بدون قطره متسع کننده ی مردمک) به بررسی وضعیت چشم کودکان مبتلا به دیابت نوع 1کمک می کند.

 دوربین های non-mydriaticابزارهای تصویربرداری  ارزشمندی هستند که بطور اتوماتیک اطلاعات تصویر شبکیه را آنالیز میکنند. دکتر Kolomeyerاز مرکز پزشکی دانشگاه Pittsburghدرگزارش خود اعلام کرد این روش یک روش کاملاً سریع برای غربالگری تعداد زیادی ازکودکان مبتلا به دیابت نوع 1است.

گروه دکتر Kolomeyerازشبکیه ی 106کودک 2 تا 17 ساله با دوربین رتینال CX-1کنون تصویربرداری کردند. تصاویر از 98 درصد از کودکان بدست آمد دربین این  تعداد یک  کودک به رتینوپاتی دیابتی غیر پرولیفراتیو مبتلا بود و دردو کودک علایم این بیماری مشاهده شد.

 62 درصد از کودکان درسال گذشته معاینه چشمی شده بودند. این روش معاینات چشمی 3 تا 5 سال پس از تشخیص دیابت  رایج تر از کودکانی است که تشخیص دیابت در آنها قدیمی تر بوده است.

رویکرد جدید

دکتر Kolomeyerاز رفتارخوب کودکان و همکاری آنها درتهیه ی تصویر از شبکیه ی با دروبین های non-mydriaticمتعجب شده بود، از آنجائیکه شیوع دیابت نوع 1درکودکان درسنین پایین، بیشتر است، آزمایشات چشمی در حال  حاضر ضروری است اما روش های فعلی بسیار ناخوشایند و وقت گیر هستند.

تحقیقات  قبلی نشان داده بود که تصاویر فوندوس non-mydriaticمیتوانند جایگزین معاینات  چشمی کودکان توسط متخصص چشم شوند و این تصاویر می تواند توسط متخصصین غدد یا کودکان تهیه  و ارزیابی شود.

دکتر Kolomeyerمی گوید: ریختن قطره ی متسع کننده ی مردمک درچشم کودک 8 هفته ای بسیار دشوار است درحالیکه بررسی شبکیه  درمطب یک متخصص غدد، بدون  استفاده  از قطره ی متسع  کننده ی مردمک  قابل انجام و بسیار کمک کننده است.

منبع: www.diabetes.co.uk